Ticker

6/recent/ticker-posts

Β΄ΠΠ-Η συμβολή των Ελληνικών Μοιρών στη συμμαχική προσπάθεια (335 ΜΔ)

Από την έκθεση Δράσεως των Ελληνικών Μοιρών στην Μέση Ανατολή και την Ιταλία

335 Μοίρα Διώξεως

……….Περισσότερες από 5.200 πολεμικές εξόδους, 8.000 πολεμικές ώρες. Προσέβαλε στόχους εδάφους, συγκεντρώσεως οχημάτων, σιδηροδρομικούς σταθμούς, φάλαγγες κλπ. Κάλυψε περιοχές και νηοπομπές από εχθρικά αεροσκάφη, κατέρριψε ένα και κατέστρεψε δύο στο έδαφος.

336 Μοίρα Διώξεως

……….Περισσότερες από 3.000 πολεμικές εξόδους, 5.180 πολεμικές ώρες. Προσέβαλε στόχους εδάφους, εκτέλεσε αποστολές σαρώσεως, κατέρριψε ένα εχθρικό αεροσκάφος. Απώλεσε 10 χειριστές στην περιοχή των επιχειρήσεων και έναν σε αιχμαλωσία.


Εικόνα:Hawker Hurricane Mk.IIc, 335th Sq., R.H.A.F. A group of pilots of No. 335 (Hellenic) Squadron RAF pose in front of one of their recently-received
Hawker Hurricane Mark IICs at Dhekeila, Egypt.


Η συμβολή των Ελληνικών Μοιρών (13 Μ.Ε.Β, Β.Ε.Μ.Δ.335, Β.Ε.Μ.Δ.336) στην Συμμαχική προσπάθεια-Συνθήκες διαβίωσης


http://ellinoistorin.gr/

Η Ιστορία της 335 Μοίρας σε ένα βίντεο










MODELCLUB.GR - Hellenic Modelling Community
















Δυτική έρημος 1943. Ο Δκτής της 336 Μ.Δ. Σγός Διαμαντόπουλος Σπ. με προσωπικό της Μοίρας. Διακρίνουμε τους χειριστές (όρθιους από αριστερά) Σκάντζικα Σωτ. Σπυρομήλιο Κ. Διαμαντόπουλος Σπ. Παναγόπουλο Κυρ. Νικολόπουλο Γ. Σπυρίδωνος Δ. Σκλήρη Μ. Καρταλαμάκη Ηλ. (καθιστό δεξιά ) Χατζηλάκο Κ. (στην άτρακτο) Ξανθάκο Γ. (στο φτερό) Τριπόδη Θ.


……….Η συμβολή και των τριών Ελληνικών Μοιρών στον κοινό αγώνα των Συμμάχων ήταν ουσιαστική και αξιοθαύμαστη. Οι Έλληνες αεροπόροι είχαν καταπλήξει με την τόλμη τους και την αποτελεσματικότητά τους και απέσπασαν τον θαυμασμό και την εκτίμηση των Συμμάχων. Αυτός άλλωστε ήταν και ο λόγος που οι Βρετανοί δέχθηκαν να δημιουργηθούν αυτές οι τρεις Ελληνικές Μοίρες, την στιγμή κατά την οποία οι άλλοι Σύμμαχοι (Γαλλία, Γιουγκοσλαβία κ.α.) συμμετείχαν με πολύ μικρότερο αριθμό αεροσκαφών και αυτόνομων Μοιρών.

……….Η 13η Μ.Ε.Β. με τις ανθυποβρυχιακές αποστολές της συνέβαλε στην εξασφάλιση τής ασφαλούς ναυσιπλοΐας στο Αιγαίο και την Μεσόγειο και την διακίνηση εφοδίων των συμμάχων. Αρκετές προσβολές σε υποβρύχια καταλογίσθηκαν ως μερική ή ολική εξουδετέρωσή τους. Αντίστοιχα παρεμπόδισε την διακίνηση των εχθρικών εφοδίων και μέσων, που θεωρούνται ως ο κυριότερος παράγοντας συντριβής τού Ρόμμελ, αφού στερήθηκε τους απαραίτητους ανεφοδιασμούς. Οι Μοίρες 335 και 336 συμμετείχαν ουσιαστικά στον αγώνα, με την προστασία ευπαθών περιοχών, συνοδεία νηοπομπών και δυσκολοτάτων αποστολών προς την Κρήτη.

         





















11 Νοεμβρίου 1943. μετά από επιδρομή στην κατεχόμενη Κρήτη. Στο εικονιζόμενο Χάρικέιν τα πτερύγια τής έλικας έχουν σπάσει κατά 15 εκατοστά μετά από πρόσκρουση σε δένδρα στην περιοχή Σφακίων πετώντας άνωθεν τού στόχου σε πολύ χαμηλό ύψος. Ο χειριστής Σκλήρης Μαρ. ως μέλος σχηματισμού τής 336 Μ.Δ. κατάφερε να επιστρέψει με μειωμένη ισχύ και κραδασμούς

……….Στην γενική προσπάθεια των Μοιρών θα πρέπει να αναφερθούν και οι συνθήκες διαβίωσης και δράσης στην έρημο, που ήταν εξαιρετικά δύσκολες. Η πύρινη ηλιακή ακτινοβολία υπερέβαινε σε θερμοκρασίες τούς 40 βαθμούς Κελσίου την ημέρα, ενώ την νύκτα έπεφτε σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Οι καυτοί άνεμοι παρέσυραν τεράστιες ποσότητες άμμου που σκέπαζε τα πάντα και δυσκόλευαν εξαιρετικά την κατάσταση. Η ορατότητα ήταν ιδιαίτερα περιορισμένη και δυσχέραινε αφάνταστα τις απογειώσεις και τις προσγειώσεις. Αλλά και τα αεροπλάνα απειλούνταν με πτώση από την άμμο που εισχωρούσε στους ευπαθείς μηχανισμούς των κινητήρων και τούς έφραζε, παρά τα εξωτερικά φίλτρα αέρος που έφεραν.


……….Η έλλειψη υποδομής στρατωνισμού με τις σκηνές ως μοναδική λύση, οι ελλείψεις νερού και βασικών ειδών διατροφής και η αναγκαστική συντροφιά με ενοχλητικά, ή το χειρότερο, επικίνδυνα έντομα, καθιστούσαν την διαβίωση και τις συνθήκες εργασίας κόλαση. Επίσης ή ένταση τού πολέμου απαιτούσε συνεχή εγρήγορση και δράση με αδιάκοπες μετασταθμεύεις και επιπρόσθετη απασχόληση και ταλαιπωρία (συγκέντρωση υλικών και μέσων και ξανά ανάπτυξή τους στο νέο αεροδρόμιο που τις περισσότερες φορές οι ευκολίες ήταν υποτυπώδεις και χωρίς καμμία υποδομή).

……….Όλα αυτά δεν άφηναν κανένα περιθώριο γιά σωματική και ψυχική ανάπαυση. Η κατάσταση αυτή συνεχιζόταν χωρίς άδεια ή έστω και κάποια μικρή ανάπαυλα. Όμως το ηθικό τού προσωπικού έμενε άκαμπτο και υψηλό σε αξιοθαύμαστο επίπεδο. Οι χειριστές συναγωνίζονταν ποιός θα συμπληρώσει τις περισσότερες αποστολές και ώρες πτήσεως. Θεωρούσαν τούς εαυτούς τους τυχερούς όταν προγραμματίζονταν γιά οποιαδήποτε αποστολή, όσο δύσκολη και επικίνδυνη κι αν ήταν. Το τεχνικό προσωπικό εργαζόταν αδιάκοπα όλο το εικοσιτετράωρο με προθυμία μοναδική, παρά τις απάνθρωπες συνθήκες.

……….Η 336 Μοίρα, κατά την παραμονή της στην Βόρειο Αφρική μέχρι τον Σεπτέμβριο τού 1944, που μετακινήθηκε στην Ιταλία, πραγματοποίησε επιχειρήσεις από έξι διαφορετικά αεροδρόμια τής Αιγύπτου και τής Λιβύης μέσα στην έρημο, με αντίξοες συνθήκες διαβίωσης και εκτέλεσης των αποστολών. Εκτέλεσε με επιτυχία τις πολλές αποστολές που τής ανατέθηκαν, συμπληρώνοντας με μεγάλο συναγωνισμό πολλές χιλιάδες ώρες πτήσεων σε περισσότερες από 2.000 πολεμικές εξόδους και αντίστοιχες εκπαιδευτικές. Και η Μοίρα αυτή θυσίασε στον βωμό τής ελευθερίας εννέα χειριστές και επιπλέον τον Ανθυποσμηναγό Σκάντζικα, που εκτελέστηκε στην Γερμανία (25-3-44) μετά την αιχμαλωσία του σε αποστολή στην Κρήτη (23-7-43).



















Ο Ανθσμός Σκάντζικας Σωτ. της 336 Μ.Δ. Στις 23-7-43 καταρρίφθηκε και στις 25-3-44 εκτελέστηκε στην Γερμανία όταν προσπάθησε να δραπετεύσει ως αιχμάλωτος.
……….Οι Μοίρες συνέχισαν τον αγώνα τους στην Ιταλία όπου συνέβαλαν στην ολοκληρωτική νίκη κατά των Γερμανών. Δυστυχώς κατά την περίοδο προ της Ιταλίας, το «ζιζάνιο τής πολιτικής» είχε εισχωρήσει και στις Ένοπλες Δυνάμεις, μη εξαιρουμένης και τής Πολεμικής Αεροπορίας, τις οποίες καταταλαιπώρησε και αμαύρωσε το μεγαλείο τής προσφοράς τους στην κοινή συμμαχική προσπάθεια.
……….Η μετακίνηση τής κυρίως συμμαχικής αεροπορικής δύναμης προς το δυτικό μέτωπο τής Ευρώπης κατέστησε την παρουσία και την συμβολή τής Ελληνικής Αεροπορίας στην Ιταλία σημαντικό και αναγκαίο παράγοντα παρεμπόδισης των ελιγμών των Γερμανών. Η 13η Μ.Ε.Β. έφθασε στην Ιταλία στα μέσα Μαΐου 1944, ενώ οι 335 και 336 Μοίρες Διώξεως αναχώρησαν από την Βόρειο Αφρική στις 15 Σεπτεμβρίου κι έφθασαν στο αεροδρόμιο Νουόβα τής Ιταλίας στις 16 και 18 Σεπτεμβρίου 1944 αντίστοιχα. Ήταν τότε που οι σύμμαχοι επιχείρησαν να διασπάσουν την Γοτθική Γραμμή στην περιοχή τής Κεντρικής Ιταλίας. Δύο μέρες μετά την άφιξή τους, άρχισαν τις πολεμικές τους αποστολές. Ήταν έρευνας και προσβολής οδικών αρτηριών και λιμένων στην Γιουγκοσλαβία, καθώς και αποστολές σαρώματος (sweep). Σε μία από αυτές τις αποστολές στις 28 Σεπτεμβρίου 1944, σκοτώθηκε κατά την απογείωση ο Ανθυποσμηναγός Παπαϊωάννου Γ. Ιδιαίτερα η 336 Μ.Δ. εκτέλεσε επιπλέον συνοδείες βομβαρδιστικών στις από αέρος επιδρομές των συμμάχων στην Γιουγκοσλαβία.
***
Πηγή κειμένου και εικόνων:  Οι Μοίρες τής ερήμου. Επετειακό χρονικό από την δράση των Ελληνικών Μοιρών στην Μέση Ανατολή και στην Ιταλία. Απρίλιος 1941-Νοέμβριος 1944. Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βετεράνων Αεροπορίας.





Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια