Ticker

6/recent/ticker-posts

«Το σχήμα της παλάμης δείχνει ότι είναι ο Ποσειδώνας»

Τον Ποσειδώνα και όχι τον Δία αναπαριστά το γνωστό άγαλμα Ποσειδώνας/ Δίας του Αρτεμισίου που κοσμεί το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

*Σύμφωνα με τον Π. Βαρβαρούση από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το χάλκινο γλυπτό βρισκόταν στον ναό του Ποσειδώνα Ογχηστίου, στη Βοιωτία

Σύμφωνα με τον Πάρι Βαρβαρούση από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το χάλκινο γλυπτό, το οποίο έχει ανασυρθεί το 1926 από ναυάγιο στην Εύβοια, βρισκόταν στον ναό του Ποσειδώνα Ογχηστίου, στη Βοιωτία.
Ο ερευνητής σημειώνει σε άρθρο του στο περιοδικό «Αρχαιολογία» πως η Ογχηστός, «έδρα της ομώνυμης Αμφικτιονίας και πολιτικοθρησκευτικό κέντρο της Βοιωτικής Ομοσπονδίας, είχε ήδη κατοικηθεί διαχρονικά από τους προϊστορικούς χρόνους».
Μικρή πόλη κατά τα μυκηναϊκά χρόνια, πήρε το όνομά της από τον γιο του θεού, ο οποίος σύμφωνα με την παράδοση είχε ζήσει εκεί. Αποτέλεσε κέντρο λατρείας για τις βοιωτικές κοινότητες, με εορταστικές εκδηλώσεις, τα «Ογχήστια», που συνοδεύονταν από ιπποδρομίες. Τον Ποσειδώνα λάτρευαν και οι Μινύες, που κατοίκησαν την πόλη.
Ο ναός
Το ιερό του Ογχηστίου Ποσειδώνα λειτούργησε, σύμφωνα με ποιητικές-μυθολογικές αναφορές, από πολύ παλιά, πριν κτιστεί η Θήβα και πριν ακόμα από το Μαντείο των Δελφών. Η Θ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Θηβών επεσήμανε το 1964 και το 1967 τη θέση του. Σωστικές ανασκαφές το 1971, το 1973 και το 1991 έφεραν στο φως σημαντικά αρχιτεκτονικά κατάλοιπα και κινητά ευρήματα. Ανάμεσα στα άλλα αποκαλύφθηκαν τα ερείπια οικοδομήματος από πωρόλιθο, το οποίο αναγνωρίστηκε ως ο ναός του Ποσειδώνα. Εκεί θα πρέπει να ήταν και το άγαλμα. Τώρα γίνονται νέες ανασκαφές από την Αρχαιολογική Εταιρεία.
Ο κ. Βαρβαρούσης αναφέρει τις επιφυλάξεις που διατυπώθηκαν για το ποιον παριστάνει το άγαλμα. «Με αναφορά στο σχήμα της κοιλότητας στην παλάμη του δεξιού χεριού, αρκετοί αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι πρόκειται για τον Ποσειδώνα που κραδαίνει την τρίαινα και όχι για τον Δία που είναι έτοιμος να ρίξει τον κεραυνό», σημειώνει. Επίσης ότι είναι έργο του Κάλαμι (περ. 470- 440 π.Χ.) Τέλος, υπάρχει παράσταση σε νόμισμα, αντίγραφο του αγάλματος και αυτή είναι η σοβαρότερη ένδειξη.
Αγγελική Κώττη

Έθνος

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια